Καλώς ήρθατε!... Το blog, είναι ενημερωτικό, δεν ακολουθεί, κάποια "γραμμή", δεν εξυπηρετεί συμφέροντα, κομματικά, συνδικαλιστικά ή οικονομικά. Είναι, μια ιδιωτική πρωτοβουλία και προσπάθεια, ενός απλού νοσηλευτή του Γ.Ν. Κομοτηνής, να στηρίξει, το νοσοκομείο, στο οποίο εργάζεται και προς χάριν της πληροφόρησης. Δεν σημαίνει, απαραίτητα, ότι οι αναρτήσεις, αντιπροσωπεύουν, προσωπικές απόψεις και θέσεις. "Παρακολουθούνται", με ειδικό λογισμικό (RSS), 100άδες ειδησεογραφικές σελίδες, με σκοπό, την αντικειμενική συλλογή, χρήσιμων πληροφοριών και επίκαιρης ειδησεογραφίας, από το διαδίκτυο, με θέματα, κυρίως ιατρο-νοσηλευτικά, εργασιακά, συνταξιοδοτικά, οικονομικά κ.λ.π. Οτιδήποτε δηλ. είναι επίκαιρο και επηρεάζει, την καθημερινότητα, ενός νοσηλευτή. Ευχαριστώ, για την επίσκεψη και καλή βάρδια, σε όλους, τους συναδέλφους και συναδέλφισσες! (ΔΗΜΗΤΡΗΣ)
| |

Διασώστες ΕΚΑΒ: Οι «σωτήρες» της καθημερινότητας

Συνέντευξη η Δ/ντρια του ΕΚΑΒ -2 κα Χρυσή Ματσικούδη, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας Γιώργος Παλαιολόγου και η διασώστρια Δήμητρα Πατουκά

Διασώστες: Σωτήρες στα δύσκολα

thessnews.gr

ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΑΡΑΚΙΟΥΛΑΧ || karakioulach@gmail.com

Μόλις σε ένα Σαββατοκύριακο χρειάστηκαν να γίνουν 3 αεροδιακομιδές με ελικόπτερο για τέσσερις βαριά ασθενείς  από τη Χαλκιδική σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.

Οι διασώστες του ΕΚΑΒ με τη συνδρομή του ελικοπτέρου της Πυροσβεστικής δίνουν τη μάχη με τον χρόνο σε κάθε συμβάν για να σώσουν ζωές, πολλές φορές κάτω από δύσκολες συνθήκες.

Το ελικόπτερο της Πυροσβεστικής ξεκίνησε πιλοτικά από το 2016 να επιχειρεί σε αεροδιακομιδές κάθε Παρασκευοσαββατοκύριακο και μόνο πέρσι χρειάστηκαν να γίνουν σε τριάντα μέρες 11 αεροδιακομιδές και να μεταφερθούν 12 ασθενείς σε μεγάλα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.

Φέτος μόλις σε 36 μέρες, από την 1η Μαΐου που ξεκίνησε, σε 19 πτήσεις μετέφερε 26 ασθενείς.

Το ελικόπτερο

Το ελικόπτερο είναι τύπου BK117, ανήκει στο Πυροσβεστικό Σώμα από το 2004 και σε συνεργασία με το ΕΚΑΒ συμβάλλει στη μεταφορά ασθενών στη Β. Ελλάδα. Σε κάθε πτήση, το πλήρωμα αποτελείται από 2 χειριστές του Πυροσβεστικού Σώματος και 2 μέλη του ΕΚΑΒ, 1 γιατρό και έναν διασώστη. Το ελικόπτερο επιχειρεί μόνο στα κατεπείγοντα περιστατικά και φέτος θα συνεχίσει να επιχειρεί ως τις 30 Οκτωβρίου κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή  και με βάση τα συνολικά συμπεράσματα στο τέλος της θερινής σεζόν, υπάρχει περίπτωση να θεσμοθετηθεί για τα επόμενα χρόνια.

Το αεροσκάφος ξεκίνησε να επιχειρεί πιλοτικά πέρσι, έπειτα από συνάντηση του Συντονιστή Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής στη Β. Ελλάδα, Δημοσθένη Αναγνωστάκη, με τον αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Νίκου Τόσκα, και του πρώην επιθεωρητή αστυνομίας, Μιχάλη Καραμαλάκη. «Τέθηκε θέμα ασφάλειας στη Β. Ελλάδα και ειδικά στη Χαλκιδική, που τους καλοκαιρινούς μήνες πολλαπλασιάζεται ο πληθυσμός της, έχουμε πολλά τροχαία και υπάρχει δυσκολία μεταφοράς στα νοσοκομεία. Το ελικόπτερο, πέρα από τις αεροδιακομιδές τις τρεις μέρες την εβδομάδα, επιχειρεί και στη μεταφορά πεζοπόρων τμημάτων σε πυρκαγιές» προσθέτει στην ThessNews ο Δημοσθένης Αναγνωστάκης.

Το BK 117 φιλοξενείται στην 113 πτέρυγα μάχης στην αεροπορική βάση της Μίκρας και εκεί εκτελούν υπηρεσία και τα πληρώματα. Η διαλογή των περιστατικών γίνεται από την Αθήνα, σε συνεργασία με το ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας. «Το ελικόπτερο επιχειρεί στη Β. Ελλάδα και Θεσσαλία, ο σχεδιασμός γίνεται μέχρι εκεί που δεν θα χρειαστεί ανεφοδιασμό» συμπληρώνει ο Δ. Αναγνωστάκης.

Αεροδιακομιδές

«Δυστυχώς δεν επαρκεί το προσωπικό του ΕΚΑΒ και της Πυροσβεστικής για να επανδρωθεί το σκάφος όλες τις μέρες της εβδομάδας» τονίζει στην ThessNews η διευθύντρια του ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας, Χρυσή Ματσικούδη.

«Το πλήρωμα του ΕΚΑΒ εργάζεται στα ρεπό του ή στην άδειά του, για να επανδρώσει το ελικόπτερο αλλά και τα ασθενοφόρα. Τα περιστατικά είναι αρκετά και χρειάστηκε το ελικόπτερο να κάνει ακόμα και δυο αερομεταφορές στο περιστατικό με τα 7 νεαρά άτομα που συνέβη τον Ιούνιο στην Κασσανδρεία. Είχαμε 5 κοπέλες τραυματίες και οι τρεις έπρεπε να μεταφερθούν στη Θεσσαλονίκη. Έγινε η αεροδιακομιδή των δύο κοριτσιών που ήταν σε βαριά κατάσταση και επέστρεψε για να μεταφέρει και την τρίτη κοπέλα. Οι άλλοι τραυματίες μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο Πολυγύρου.  Είχαμε τροχαίο με μηχανάκι, όπου επέβαιναν ο παππούς και το εγγόνι. Το παιδί μεταφέρθηκε με κακώσεις με το αεροσκάφος στη Θεσσαλονίκη. Επίσης η περίπτωση με την οικογένεια από τη Σερβία, που πήρε φωτιά η σκηνή τους στις Καβουρότρυπες και μεταφέρθηκε ο πατέρας με το παιδί στη Θεσσαλονίκη με εγκαύματα και τα άλλα τρία μέλη  της οικογένειας με το ασθενοφόρο στον Πολύγυρο. Άλλη περίπτωση είναι  η νεαρή γυναίκα που χτύπησε στα βράχια στον Άγιο Νικόλαο και η περίπτωση του παιδιού που κόντεψε να πνιγεί στην περιοχή του Πολυγύρου. Περιστατικά με βαριά εγκεφαλικά, διασωληνωμένα, καρδιολογικά και διάφορα άλλα. Μέχρι στιγμής αεροδιακομιδές έχουν γίνει από Χαλκιδική και Κιλκίς».

Στη Θεσσαλονίκη μόνο δυο νοσοκομεία διαθέτουν ελικοδρόμιο, το Παπαγεωργίου και το 424 Στρατιωτικό νοσοκομείο. «Αν δεν γίνει η μεταφορά σε ένα από τα δυο νοσοκομεία, τότε το ελικόπτερο προσγειώνεται στο 424 και γίνεται η μεταφορά του ασθενή στα άλλα νοσοκομεία με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ».

Οι «σωτήρες» της καθημερινότητας

Οι διασώστες και οι γιατροί του ΕΚΑΒ έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με δύσκολα περιστατικά. Τροχαία ατυχήματα, πολύνεκρα, πολυτραυματίες, καρδιοπαθείς, βαριά εγκεφαλικά είναι κάποια από τα συμβάντα που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι «σωτήρες» της καθημερινότητας.

Στη Θεσσαλονίκη έχουμε 218 διασώστες σε σύνολο 600 μαζί με τους διοικητικούς σε όλη την κεντρική Μακεδονία. «Σίγουρα υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό και γίνεται ακόμα πιο δύσκολο με τις άδειες του καλοκαιριού. Παρ’ όλα αυτά είμαι περήφανη για το προσωπικό του ΕΚΑΒ, είναι έμπειρο και κάνουν εξαιρετική δουλειά» προσθέτει η Χ. Ματσικούδη.

Δεν είναι εύκολη δουλειά

Ο Γιώργος Παλαιολόγου, πρόεδρος των εργαζομένων ΕΚΑΒ Kεντρικής Μακεδονίας με 30 χρόνια εμπειρίας, περιγράφει στην ThessNews τις δυσκολίες του διασώστη.

«Έχω αντιμετωπίσει πολλά δύσκολα περιστατικά. Άνθρωποι που είναι σε κατάσταση παθολογική με ανακοπή και σε κοιτούν στα μάτια, φεύγει το τελευταίο τους δάκρυ και ζητούν βοήθεια. Πέρα από τη σωματική και πνευματική κούραση είναι και η ψυχολογική. Όλα καταγράφονται στον εγκέφαλο και λειτουργούν συσσωρευτικά. Όταν ήμουν νέος στη δουλειά δεν φοβόμουν τίποτα, πήγαινα σπίτι και όλα τα ξεχνούσα. Μου συνέβη πριν μερικά χρόνια κατά τη διάρκεια μιας εκδρομής με την κόρη μου να μου έρθει μια εικόνα ενός τραγικού δυστυχήματος, ανοιχτό κρανίο, ακρωτηριασμός, και ενώ οδηγούσα οι εικόνες να μη φεύγουν… Δεν είναι εύκολη δουλειά… Σε έναν νέο θα έλεγα να μην ακολουθήσει τη δουλειά, γιατί δεν έχει μέλλον. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 2000  άτομα που τελείωσαν τη σχολή και είναι άνεργα.

Υπάρχει αναλγησία από το κράτος σε πολλούς τομείς  και ειδικά στην έλλειψη προσωπικού. Παίρνουμε την άδειά μας από τη Θεσσαλονίκη και πηγαίνουμε να δουλέψουμε στη Χαλκιδική, γιατί υπάρχει έλλειψη».

Διασώστες παντός καιρού

Για να δουλέψει ένα ασθενοφόρο σε 24ωρη βάση, χρειάζεται 11 διασώστες. Σε μια βάρδια το πλήρωμα απαρτίζεται από δυο διασώστες, που είναι και οδηγοί και τραυματιοφορείς, οι ίδιοι διασώστες θα κάνουν βάρδια και στο τηλεφωνικό κέντρο.

Μάχιμες και οι γυναίκες διασώστριες

Η Δήμητρα Πατουκά εργάζεται ως διασώστρια τα τελευταία 23 χρόνια στο ΕΚΑΒ, μητέρα τριών παιδιών και  εκπαιδεύτρια του ΕΚΑΒ.

«Σπούδασα ραδιολόγος – ακτινολόγος, αλλά μια συγκυρία με οδήγησε στο ΕΚΑΒ. Μου έχουν συμβεί και καλές περιπτώσεις και δυσάρεστες. Για παράδειγμα, και οι τρεις τοκετοί που μου έτυχαν κατά περιόδους πήγαν καλά. Θυμάμαι το 1997 στις Σέρρες, που μια γυναίκα εργάτρια ήταν έγκυος στο  τρίτο της παιδί. Ήταν ετοιμόγεννη και δούλευε στα βαμβάκια και όταν φτάσαμε εμείς, ήδη ο τοκετός είχε ξεκινήσει, με αποτέλεσμα να  γεννήσει κάτω από ένα δέντρο. Το θυμάμαι με δέος, γιατί εκείνη  τη στιγμή το παιδί είναι δικό σου παιδί. Τα τροχαία είναι τα  δυσάρεστα. Υπάρχουν περιστατικά που δεν μπορείς να τα περιγράψεις. Προσπαθούμε να κάνουμε μια πρώτη διάγνωση και να ψυλλιαστούμε και αυτά που δεν φαίνονται. Τα προβλήματα της δουλειάς δεν τα κουβαλάς σπίτι. Το βράδυ μού έρχονταν εικόνες, αλλά με τα χρόνια το έχω ξεπεράσει. Το επάγγελμα του διασώστη δεν είναι μόνο «αντρική δουλειά». Σίγουρα ένας άντρας έχει μεγαλύτερη μυϊκή δύναμη και ειδικά όταν για παράδειγμα θα πρέπει να κουβαλήσουμε στην πλάτη ασθενή στον τρίτο όροφο χωρίς ασανσέρ. Για όλα υπάρχει τρόπος και όχι κόπος, γιατί κοιτάς τι μπορείς να κάνεις άμεσα για να σώσεις μια ζωή».

Η αμοιβή μας είναι τα καλά λόγια

Η Δ. Πατουκά περιγράφει και την εμπειρία της με το ελικόπτερο. «Ήμουν παρούσα στην αεροδιακομιδή με το τροχαίο με τα 7 άτομα στο Πευκοχώρι. Χρειάστηκε τα τρία νεαρά κορίτσια να μεταφερθούν με το ελικόπτερο. Ό,τι κάνεις στο ασθενοφόρο το κάνεις και στον αέρα, υποστηρίζουμε τον ασθενή όσο χρειάζεται. Με το ελικόπτερο αποφεύγονται οι κραδασμοί, γιατί η μεταφορά γίνεται καλύτερα, επίσης απεγκλωβίζουμε ένα ασθενοφόρο και τον γιατρό που εκείνη τη στιγμή είναι πολύτιμος για άλλο περιστατικό. Για μένα η αμοιβή μου είναι τα συγκινητικά λόγια που δέχομαι καθημερινά από τον κόσμο, γιατί το επάγγελμα δεν έχει λεφτά. Σε ένα νέο κορίτσι που θέλει να ακολουθήσει αυτήν τη δουλειά θα της πω να αγαπήσει τον ασθενή σαν δικό της άνθρωπο».

Κατάχρηση του ασθενοφόρου

Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν γίνεται σωστή χρήση του τηλεφωνικού αριθμού 166.

Σύμφωνα με τη διευθύντρια του ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας, οι ασθενείς καλούν ασθενοφόρο ακόμα και για τις πιο απλές περιπτώσεις. «Σε πολλές περιπτώσεις εκμεταλλεύεται ο κόσμος το ΕΚΑΒ, γιατί το καλούν ακόμα και σε περιπτώσεις που τους γρατζούνησε η γάτα τους ή γιατί βγήκε το νύχι του ποδιού ή γιατί έχουν κνησμό στο κεφάλι. Εκείνη τη στιγμή μπορεί να συμβαίνει παράλληλα ένα σοβαρό τροχαίο και το ασθενοφόρο να είναι απασχολημένο για τέτοια ζητήματα. Θα πρέπει ο κόσμος να ενημερωθεί για το πότε καλούμε το ΕΚΑΒ» συμπληρώνει η Δ. Πατουκά.

Το ελικόπτερο ΒΚ – 117

Πρόκειται για ελικόπτερο γενικής χρήσης με κύριο ρόλο την επιτήρηση των δασών, συνδέσμου και πυροπροστασίας, εξοπλισμένο με δύο κινητήρες Turbomeca Arriel-1E2, νέο πιλοτήριο και δυνατότητα μεταφοράς μέχρι και έξι επιβατών. Στην πυροσβεστική έκδοσή του μπορεί να μεταφέρει με εξωτερικό γάντζο ειδικό κάδο 910 λίτρων. Το Π.Σ διαθέτει τρία τέτοια ελικόπτερα.

http://www.ekabnews.gr/2017/08/blog-post_13.html